In 4 stappen van verbeterkans naar verbeteractiviteit

In 4 stappen van verbeterkans naar verbeteractiviteit

Verbeteren begint met het verzamelen van verbeterkansen. Beter gezegd: met het in kaart brengen van verspillingen en het aanwijzen van verbeterkansen. Maar hoe maakt u van de verbeterkansen vervolgens verbeteractiviteiten? Cierpa gebruikt een combinatie van de Deming-cirkel en de Kaizen-methode om daadwerkelijk tot verbeteractiviteiten te komen. Leer in 4 stappen inzicht omzetten in actie, zodat u voortaan structurele progressie kunt boeken.

Test

Deming-cirkel en het verbeterproces

De Deming-cirkel is in de jaren vijftig ontwikkeld door dr. William Edwards Deming. Het is een kwaliteitscirkel waarin permanent bewaakt wordt of het beoogde resultaat ook daadwerkelijk bereikt wordt. De Demingcirkel bevat de meest essentiële stappen van procesbesturing, overzichtelijk opgedeeld in 4 taartpunten:

Plan – welk resultaat wilt u bereiken en hoe gaat u daar komen? In deze fase wordt ook ingeschat wat de kosten en gevolgen van de actie zullen zijn. Dit leidt tot een plan.
Do – de uitvoer van het uitgezette plan.
Check – de vergelijking van de Do-fase met de Plan-fase: in hoeverre is het beoogde resultaat in de planfase waargemaakt?
Act – in de laatste fase wordt weer actie ondernomen: eventueel bijsturen van resultaten uit de Check-fase (re-act), én terugblikken welke les uit het proces ingezet kan worden bij een volgend proces (pro-act).

Kaizen-methode

Kaizen is een manier van denken. Het komt van de Japanse woorden Kai (veranderen) en Zen (om goed te worden). Kaizen staat voor een veranderende verbetercultuur. Wanneer uw medewerkers beschikken over kennis van bekende verbetertechnieken als Kaizen, dan kunnen ze gericht en gestructureerd maatregelen invoeren tegen de oorzaken van verspillingen.

tips verbeteren verbeterkans verbeteractiviteit

Vlnr: een eenvoudige verbeteractie, een Speedy Kaizen en Kaizen in 15 stappen.

Kaizen is als methodiek geschikt voor verbeteringen van klein tot groot. Een kleine verbetering die door 1 persoon wordt afgehandeld vraagt een eenvoudige verbeteractie. Voor grotere verbeteringen zet je een verbeterteam op. Afhankelijk van de complexiteit van het vraagstuk gebruik je verschillende methodieken. Met een Speedy Kaizen boekt een team snel resultaat bij een niet te complex vraagstuk. Gaat het om een echt lastig vraagstuk, dan kan Kaizen in 15 stappen worden ingezet. Cierpa Kaizen ondersteunt ook andere projectmethodieken.
Meer weten? Lees meer over Cierpa Kaizen en over Speedy Kaizen.

Van verbeterkans naar verbeteractiviteit in de praktijk

Cierpa combineert de Deming- en Kaizenmethode in het verbeterproces. Zo groeit een verbeterkans in 4 stappen uit naar een verbeteractiviteit:
1. Een probleem signaleren en een oplossing zoeken (Plan)
2. De oplossing uitvoeren (Do)
3. De oplossing toetsen aan je oorspronkelijke doelstelling en zonodig bijsturen (Check)
4. Borgen en eventueel doorgroeien naar de volgende trap in het verbetertraject (Act)

De planfase is een belangrijk onderdeel van het verbeterproces en groeit mee met de complexiteit van het probleem. Hoe lastiger het probleem, hoe meer energie je in de planfase steekt om een goede oplossing te vinden. Technieken als de visgraatanalyse en maki gami helpen bij de analyse in de planfase.

Cierpa Kaizen

Cierpa Kaizen helpt u deze stappen te doorlopen. Onze Kaizen-software geeft u een overzicht van de doelstelling, de uitvoering en de rollen die worden toegewezen voor ieder verbeterpunt. Met voortgangsgrafieken, visuele statuscodering (de bekende ‘PDCA bolletjes’) en gemiddelde doorlooptijden wordt zelfstandig verbeteren echt zichtbaar gemaakt.

De voordelen

  • Een PDCA bolletje in plaats van een tekstuele actielijst
  • Kant-en-klare prints voor whiteboardoverleg
  • Grip op grote volumes aan ideeën dankzij overzicht én detail
  • Combineert verbeteracties met verbeterteams die door het project heen bewegen
  • Handig naslagwerk van best practices en richtlijnen
  • Impact in euro’s zichtbaar
  • Verfijnd rechtenmodel, inclusief de scheiding intern/extern

Hans van Helvoort vertelt in dit interview hoe de implementatie van Cierpa Kaizen  bij Zeelandia verliep, en wat de impact van het gebruik ervan is.

Cierpa Kaizen in 3 minuten

Thumbnail

NAAR CIERPA KAIZEN

Benieuwd wat Cierpa Kaizen voor u zou kunnen betekenen? Wij denken graag met u mee! Neem contact op voor vrijblijvend advies of een online demonstratie!

deel via

Cierpa Software maakt laagdrempelige, slimme software voor bedrijven die willen verbeteren. Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende LEAN gedachtengoed staan aan de basis van onze software. 

Met de lean manufacturing verbetertools van Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment wordt sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces!

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)