verbeteren interview Bakker Goedhart Henk van Enk

Bakker Goedhart bakt al 125 jaar brood en zal dit nog vele jaren met passie doen. Het bedrijf levert met 1.000 werknemers vanuit 11 productielocaties in Nederland brood, banket en belegde broodjes aan retail, petrol en foodservice klanten. HR Businesspartner/ Opleidingscoördinator Henk van Enk legt uit hoe het bedrijf verbeterslagen op HR-gebied maakt.

Hoe ziet de productie bij Bakker Goedhart eruit?

“We maken uiteenlopende producten zoals vloerbrood, klein brood, desembrood en ook gebak. Op 11 bakkerijen draaien verschillende productielijnen om alle producten dagvers te kunnen leveren.”

Welke rol speelt kennisniveau op de werkvloer?

“Eigenlijk een steeds grotere rol. Waar vroeger alles draaide om de productie, zijn nu kwaliteit en veiligheid de steeds belangrijker speerpunten. Onze medewerkers moeten alles weten over basisveiligheid en ze moeten voedselveilig kunnen werken. Dat is niet alleen een interne eis, we moeten ook aan onze klanten kunnen aantonen dat onze medewerkers veilig werken, tijdens audits die de klanten houden.”

Kennisniveau op de werkvloer gaat een steeds grotere rol spelen.

Hoe heb je als opleidingscoördinator/HR business partner te maken met continu verbeteren?

“We zijn verantwoordelijk voor het kennisniveau van onze medewerkers. Zowel onze vaste krachten als onze uitzendkrachten moeten opgeleid worden – en opgeleid blijven. Dit houdt in dat kennis regelmatig moet worden opgefrist en moet worden aangevuld met nieuwe regels en wetten. Daarbij richten we ons ook op het borgen en standaardiseren van verbeteringen.”

Hoe wordt dit in de praktijk uitgevoerd?

“We werken met Cierpa Competence. Wij zorgen dat de juiste leerstof in de vorm van trainingen en toetsen online beschikbaar is in de Competence Cockpit en medewerkers krijgen vervolgens een melding via de mail of een publicatiebord dat ze op een laagdrempelige en gebruikersvriendelijke manier aan de slag kunnen, compleet met deadline.

Tegenwoordig krijgt iedereen op deze manier dezelfde trainingen en vanuit HR kunnen we goed monitoren welk kennisniveau er is. Vroeger ging dat heel anders: eigenlijk werkte iedere bakkerij op zijn eigen manier. Een A4’tje met instructies hier, een workshop daar, en dan ook nog per bakkerij wisselend qua inhoud. Dat geeft geen enkel inzicht over het kennisniveau op de vloer.”

Medewerkers kunnen laagdrempelig en gebruikersvriendelijk aan de slag.

Wat betekent deze werkwijze voor HR?

“We hebben de kennisoverdracht meer kunnen automatiseren en meer in de lijn gebracht. Samen met Cierpa en onze medewerkers hebben we de cockpit aangepast naar onze wensen, waardoor het beheer en het uiteindelijke gebruik sterk vereenvoudigd zijn. Dusdanig dat het mogelijk is geworden dit onderdeel over te dragen aan de bakkerijen zelf. Dat geeft ons bij HR meer ruimte om ons te focussen op andere grote vraagstukken, zoals recruitment, de juiste mensen op de juiste plaats en verzuimreductie."

Welke ontwikkelpunten zijn verder actueel bij HR?
“Automatiseren om medewerkers beter te kunnen bedienen en leidinggevenden te ontzorgen. En standaardiseren op allerlei niveaus. Daarnaast zijn we druk bezig met thema’s zoals het ontwikkelen van onze medewerkers zodat we steeds de  kwaliteit van onze producten te kunnen waarborgen. We bakken nu goed brood en dat willen we ook in de toekomst blijven doen!

Een ander zeer actueel verbeterpunt speelt rondom het werken met buitenlandse arbeidskrachten. Waar we in eerste instantie kozen voor alleen Nederlands trainingsmateriaal, gaan we nu toch een vertaalslag maken naar het Engels. En wellicht later naar het Pools. We blijven altijd in ontwikkeling!”