5 Tips voor verbeteren in een decentrale organisatie

5 Tips voor verbeteren in een decentrale organisatie

Een decentrale organisatie bestaat doorgaans uit kleine, zelfstandige eilandjes. Hoe kunt u gezamenlijk verbeteren?

Een decentrale organisatie

Een organisatie met veel autonome, lokaalgestuurde onderdelen kent een bottom-up managementstructuur. De werkvloer is leidend in dit model. Werknemers en teams kennen een grote eigen verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid. De directie werkt in het verlengde van de medewerkers, rond de vraag: “Hoe vinden jullie dat we het moeten aanpakken?”

Bottom-up management is tegenwoordig een populaire managementstructuur, omdat het de continuïteit, innovatie en het bedrijfsresultaat kan verbeteren. De top-down organisatie, waarin het management de plannen en doelen mededeelt aan de medewerkers, verliest aan populariteit. De decentrale organisatie als managementstructuur kent uiteraard voors en tegens. 

Voordelen:

  • medewerkers zijn betrokken, zelfredzaam en creatief
  • er is groot draagvlak op de werkvloer

Nadelen:

  • er ontstaat wildgroei van plannen, ieder kiest zijn eigen weg
  • de ontwikkeling van de eilandjes strookt niet met de ideeën van het management

Gezamenlijk verbeteren

Wanneer een verbetertraject wordt opgestart, is het onmogelijk puur top-down of enkel bottom-up te werken: om werkelijk een gezamenlijk resultaat te behalen moet er een samenwerking en balans zijn tussen directie en werkvloer. Om in een bottom-up situatie te verbeteren, is het dan ook essentieel om de bovenkant van de organisatie in te richten, om ervoor te zorgen dat gezamenlijke bedrijfsdoelen worden behaald in plaats van individuele.

5 Tips bij bottom up verbeteren 

Om als management een decentrale organisatie te ondersteunen in het verbeterproces geven wij de volgende tips:

  1. Stel heldere bedrijfsdoelen op.
  2. Vertaal de bedrijfsdoelen naar doelen op de eigen afdeling.
  3. Zet verbeterinitiatieven uit.
  4. Maak een prioriteitenmatrix waarin duidelijk is te zien welk initiatief eerst behandeld moet worden.
  5. Stel KPI’s (Key Performance Indicators) op, waarmee u het succes of de voortgang van uw verbetering kunt meten.

Wees transparant naar de werknemers, wat het nut is van deze top-down benadering. Houd de autonome kracht van de organisatie en medewerkers zo veel mogelijk in ere, maar zorg dat u samen uw verbeterdoel behaalt.

deel via

Cierpa Software maakt laagdrempelige, slimme software voor bedrijven die willen verbeteren. Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende LEAN gedachtengoed staan aan de basis van onze software. 

Met de lean manufacturing verbetertools van Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment wordt sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces!

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)