Wat mag u verwachten van een verbetercoach?

Wat mag u verwachten van een verbetercoach?

Wat mag en móet u eigenlijk verwachten van een goede verbetercoach? 5 Tips vanuit onze ervaring, zodat uw verbetertraject direct een goede start maakt.

verbetercoach verwachten

De rol van de verbetercoach

Een verbetercoach stuurt het verbeterteam aan en begeleidt verbetertrajecten. De verbetercoach kan een interne of externe kracht zijn, tijdelijk of vast aanwezig in uw organisatie. Wanneer de coach wordt aangesteld, begint hij/zij met een inventarisatie: hoe verloopt het proces en waar zitten de knelpunten? Er wordt vastgelegd welke verbeterpunten er zijn en met welk verbeterpunt als eerste aan de slag gegaan wordt. De verbetercoach maakt de mensen op de werkvloer bewust van het verbeterproces en draagt kennis over, zodat de verbeteringen blijvend zullen zijn en u continu kunt blijven verbeteren.

Hoe bereikt een verbetercoach zijn/haar doel?

Wanneer u een verbetercoach aanstelt, is het de bedoeling dat hij/zij werkelijk bijdraagt aan uw succes. En daar zijn enkele heldere voorwaarden voor.

Een verbetercoach moet…

1. draagvlak creëren
De verbetercoach moet mensen enthousiast maken voor verbeteren. De manier waarop hij/zij dat het beste doet verschilt per situatie. Wanneer een bedrijf in zwaar weer zit, is de insteek heel anders dan wanneer een bedrijf de groei niet aankan. Bij serieuze problemen lukt het vaak wel mensen mee te krijgen. Maar als er al een hoge werkdruk is, is het niet altijd makkelijk uit te leggen waaróm en hoe er nog verbeterd moet worden. De verbetercoach moet in staat zijn in iedere situatie draagvlak te creëren onder de werknemers.

2. angst voor verandering wegnemen
Mensen hebben vaak moeite met verandering. Procesverbeteren is daarnaast vaak confronterend: het maakt alle verspillingen in processen zichtbaar en dat roept snel vragen op. "Doen wij het niet goed dan?" Ook verschillen tussen de shifts worden inzichtelijk; ook dat wordt niet altijd als prettig ervaren. Het is van groot belang dat de verbetercoach overbrengt wat procesverbeteren oplevert voor iedere werknemer: what’s in it for me? Procesverbeteren gaat om het groeien van de organisatie en het leuker, beter en prettiger maken van ieders werk; niet om onderlinge vergelijkingen en bestraffende vingers.

3. hulp bieden
Een verbetercoach moet het balletje echt aan het rollen krijgen. Het is nooit een goed moment om te starten met verbeteren, horen we vaak. De verbetercoach moet helpen om het verbetertraject soepel op te starten.

4. zorgen dat het eerste verbetertraject een succes wordt
Succes verkoopt, ook binnen een bedrijf! Zorg dat het eerste verbetertraject een succes wordt, hoe groot of klein ook, en motiveer zo mensen om door te gaan of andere afdelingen om ook te starten. De verbetercoach moet zijn eerste project dan ook zorgvuldig kiezen!

5. stap voor stap uitbouwen
Opdrachtgevers hebben de neiging grootse plannen te maken. Verbetertrajecten worden uitgebreid opgezet, meerdere teams moeten aan de slag. Het werkt echter veel beter om stap voor stap te verbeteren. Begin met één team, maak het verbetertraject succesvol en laat mensen uit het eerste team vervolgens helpen in andere teams. Goed plannen, begeleiden, faciliteren en managen van de uitrol van het verbetertraject zijn dan ook belangrijke taken van de verbetercoach. Houd het behapbaar voor alle disciplines en bouw dan uit. Cierpa heeft volop ervaring met goede verbetercoaches. Deze consultants weten in combinatie met Cierpa Software verspillingen van groot naar klein aan te pakken. Cierpa brengt u graag in contact met een goede verbetercoach die u in uw verbeterproces kan begeleiden. Neem contact op voor advies of een online demonstratie van onze software!

>>>Lees ook onze blog De 13 stappen van een verbetercoach!

deel via

Cierpa Software maakt continu verbeteren bereikbaar voor iedere organisatie. Lean manufacturing scherpt het arbeidsproces op de werkvloer dusdanig aan dat u tot betere en snellere eindresultaten komt en verspilling in het bedrijfsproces ultiem wordt teruggedrongen. Met onze lean software voor bedrijven stuurt u dit voortdurende proces eenvoudig en snel zelf aan. Waar gewenst met ondersteuning van een van onze verbeterconsultants.

Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende lean gedachtengoed staan aan de basis van onze software suite. Met Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment maakt Cierpa Software sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces.

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)