interview Dennis meder mission foods OEE verbeteren

Het Mexicaanse Mission Foods is wereldwijd marktleider in verschillende Mexicaanse foodproducten. De vestiging in Roermond produceert tortilla’s voor de Europese markt. Production manager Dennis Meder vertelt hoe Mission Foods Roermond een fantastische verbetering in de OEE weet te bereiken.

Hoe ziet het productieproces in Roermond eruit?

“Wij maken met onze medewerkers in ploegendienst allerlei tortilla’s. Van 15 tot 30 cm groot, van gewone standaard tortilla’s tot tortilla’s met allerlei smaakjes. Soms komt er een nieuwe smaak bij, soms valt er 1 af."

Jullie werken met meerdere productielijnen. Hoe zien die lijnen er in de praktijk uit?

“We hebben inderdaad verschillende lijnen, maar de productie is in de basis hetzelfde. We beginnen met het kneden van een deeg, daar start de lijn. Het deeg wordt verdeeld in deegstukken en gaat de opbolmachine in. Daarna heeft de deegbal tijd om even te rusten en wordt naar de pers getransporteerd. De pers drukt de deegbal uit tot een tortilla en de tortilla wordt door de oven getransporteerd, waar hij wordt afgebakken. Na het bakken worden de tortilla’s terug gekoeld, gecheckt op kwaliteit onder de optische sorteerder en daarna gestapeld en ingepakt.”

Veel stappen in 1 proces. Wat betekent dat?

“Het hele proces is in flow, in één lijn. Er zijn geen tussenstappen of wachttijden. We hebben de lijn optimaal ingericht, hij kan maximaal produceren op de hoogst mogelijke snelheid. Perfect dus. Maar bij een stilstand of storing komt de gehele lijn stil te liggen. Dáár liggen onze kansen om te verbeteren.”

Bij een stilstand of storing ligt ons proces helemaal stil. Dáár liggen onze kansen om te verbeteren.

Wat doet Mission Foods aan verbeteren?

“Verbeteren is een lokaal proces. Wij zijn met onze vestiging al sinds 2008 bezig met verbeteren. De eerste jaren waren we vooral bezig met alleen OEE-metingen.  Trends zochten we nog niet echt en het lukte ons nog niet storingen te vertalen in echt blijvende verbeteringen. Sinds een jaar of 4 pakken we het anders aan.

Vanaf 2015 is de werkvloer gericht op mogelijk verlies. Dus prestatiemanagement op de werkvloer: de operators meten KPI’s per uur, bij storingen gaan zij op zoek naar de grondoorzaak en ondernemen zij actie om het probleem voortaan te voorkomen.” 

Er is dus meer verantwoordelijkheid terug naar de operators gegaan. Hoe werd deze verandering opgepakt?

“In eerste instantie even afwachtend. Verandering gaat altijd moeizaam. Maar de resultaten waren duidelijk en het proces begon beter te lopen, wat natuurlijk ook veel prettiger werkt voor de operators. Binnen een maand of 3 was iedereen om.” 

Hoe komen jullie aan de data voor de KPI’s?

“Met Cierpa OEE meten we de invoer van de lijn. Een realtime sensor meet of de deegballen in de juiste snelheid voorbijkomen. Zo ja, dan is hij in productie; zo nee, dan is er ergens in de lijn een storing, wissel of stilstand. De operator krijgt in dat geval direct een melding en moet deze stilstand dan verklaren.”

Zo is het zichtbaar dat er een probleem is en waar het probleem zich bevindt.

“Dat klopt. Het voordeel van OEE is dat je een duidelijk inzicht krijgt in de grootste verspillingen, dus we weten waar we moeten zoeken en aan welke knoppen we moeten draaien. Dat scheelt enorm veel tijd. Voordat we met de OEE metingen aan de slag gingen hadden we geen inzicht waar onze verliezen zaten, dat hebben wij nu wel.” 

We weten waar we moeten zoeken en aan welke knoppen we moeten draaien.

Naast deze directe verbeteringen aan de lijn zijn jullie ook op andere vlakken actief aan het verbeteren.

“Zeker. Zo werken we in alle lagen van het bedrijf met verbeterteams. Met de gegevens uit Cierpa OEE richten we ons op loss deployment. Aan de hand van de pareto analyse stellen we de grootste verliezen van de afgelopen maand vast en dan wordt een Kaizen-team opgesteld. Een teamleider, een operator, een monteur, iemand van de staf: we zoeken tot de bodem uit wat het probleem is en betrekken alle benodigde partijen erbij om het op te lossen. 

Een andere grote verbetering zit in het dagoverleg. Niet alleen hebben we de locatie verplaatst, van een vergaderzaal naar de werkvloer, ook de inhoud is gewijzigd. We werken op een voor iedereen altijd zichtbaar whiteboard en verbinden acties, verantwoordelijke personen en einddata aan de verbeterpunten. Dat heeft ons echt veel gebracht: het werkt heel motiverend om te zien dat je probleem wordt opgepakt, door wie en wanneer. Het vergroot de betrokkenheid en onderlinge verantwoordelijkheid. De meeting is bovendien vele malen efficiënter en is van 1 uur naar 20 minuten gegaan.

Ook werken we aan een autonoom onderhoudsplan, waarbij operators een stukje onderhoud overnemen van de monteurs. Dat geeft eigenaarschap, meer verantwoording over je eigen lijn.”

Hoe staan operators nu tegenover een dergelijke verandering?

“Veel beter. Er is heel veel vertrouwen onder de operators.”

 Ons einddoel van 78% OEE? Dat gaan we zeker halen!

Wat hebben deze verbeteringen Mission Foods opgeleverd?

“In cijfers? Een flinke stijging in onze OEE. Van 65% in 2015 naar 73% nu. We verwachten dit jaar nog door te kunnen groeien naar 75% en ons einddoel is 78%. Dat gaan we zeker halen: we hebben al weken dat het lukt, nu werken we er hard aan de schommelingen eruit te halen en stabiel die 78% te halen!”