Interviewwendy S

Aviko is uiteraard zeer bekend als fabrikant van verse en diepgevroren aardappelproducten. Het is zelfs een van de grootste aardappelverwerkende bedrijven ter wereld: wereldwijd verwerkt Aviko vanaf 12 productielocaties ruim 2 miljoen ton aardappelen per jaar! Wendy van Dijck is als Quality Supervisor over de productie van gekoelde frites in Steenderen altijd bezig met optimaal bewaken en waar mogelijk verbeteren van de kwaliteitsprocessen.

 

Aviko Steenderen bestaat uit meerdere fabrieken. Wie doet wat?

“Klopt. De site bestaat uit drie fabrieken waar gekoelde en diepgevroren frites en aardappelspecialiteiten worden gemaakt, het was- en sorteerbedrijf waar de ingekochte aardappelen binnenkomen en koel-/vrieshuizen waar de opslag is van onze eindproducten.

Omdat ieder product een ander proces kent, heeft ook iedere fabriek een eigen Quality Supervisor."

 

De verschillende producten van de verschillende locaties vragen ieder om een ander kwaliteitsbeleid. Waar vinden jullie als Quality Supervisors elkaar in de samenwerking?

“We staan ieder voor onze eigen fabriek maar we hebben natuurlijk wel overleg over ons proces en het algemeen kwaliteitsbeleid, ook met de Quality Manager en met onze collega die over Track & Trace gaat. We proberen van elkaar te leren en succesvolle methodes te kopiëren waar dat kan.”

Ieder proces kent een eigen Quality Supervisor. We proberen altijd van elkaar te leren.

Hoe ziet de productie in jouw fabriek eruit? En welke kwaliteitsbewaking hoort daarbij?

“Wij werken met een 5-ploegensysteem waarmee we 24 uur per dag, 7 dagen in de week produceren. In iedere ploeg is een kwaliteitscontroleur aanwezig die de benodigde controles doet.

Bijvoorbeeld: hoe is de lengte van de friet, hoe is de stevigheid, hoe is de afbakkleur? Maar ook de verpakking heeft verschillende controles: zijn de zakken goed gesloten, is de codering correct en goed leesbaar, enzovoorts?”

 

Hoe bepaal je welke controles wanneer gedaan moeten worden?

“Alle eindproducten moeten uiteraard aan bepaalde voedselveiligheids- en kwaliteitseisen voldoen. We moeten daarnaast audits halen en ons proces altijd aantoonbaar kunnen maken, zowel voor de klant als de wetgever. Dat zijn de uitgangspunten bij het opstellen van controles. Waarbij we ernaar streven dat de controles zo makkelijk mogelijk zijn en zo min mogelijk tijd kosten.

Dat maakt dat we eigenlijk doorlopend twee kanten op kijken. Ten eerste: kunnen we kwaliteitsverlies voorkomen door onze controles uit te breiden? Als we zien dat een probleem vaak terugkomt willen we natuurlijk achterhalen waardoor dat komt. Door vaker te controleren kunnen we precies ontdekken waar het probleem ontstaat. Misschien is dat wel tijdens de ombouw van de lijn of juist wanneer de machine draait.

Ten tweede vragen we ons voortdurend af: kunnen we dezelfde kwaliteit behouden en aantonen met minder controles? Het versnelt het proces en neemt de ploeg een hoop werk uit handen.”

 

Zijn de controles tijdrovend?

“Uiteindelijk kosten ze best veel tijd mede doordat we ze (nog) op papier doen. Dus dat is werk aan de lijn, maar ook werk in het verzamelen en bijhouden van alle controlelijsten, het aantonen van het proces bij audits, enzovoorts. We werken nog met ouderwetse klappers vol formulieren. Dus je moet alle papieren bij elkaar zoeken, doorbladeren tot je je informatie hebt of een oorzaak van een probleem vindt en alles lange tijd bewaren.

Het werkt voor niemand effectief en het is gewoon niet meer van deze tijd. Zeker voor de nieuwe generatie die nu op de productie staat, die is al zo gewend aan iPads en telefoons, op papier werkt het gewoon niet prettig. Dat zijn de belangrijkste redenen voor ons geweest om de overstap naar digitale controles te maken.”

Papieren controles zijn niet meer van deze tijd. 

 

Met Cierpa Software zijn jullie nu bezig jullie kwaliteitscontroles digitaal te maken. Hoe verloopt dat proces?

“We werkten al met Cierpa OEE en zijn in gesprek gegaan met Mathieu van Loon hoe we dit konden aanpakken. Hij kwam met de optie om aan de huidige OEE een module voor kwaliteit toe te voegen. Dus aan de ene kant heb je daarin het proces, voor je stilstanden, en aan de andere kant hebben we een stukje kwaliteit. Hierin worden de belangrijkste kwaliteitsmetingen geregistreerd. En wat zijn dan de acties bij afwijkingen?

Nu zetten we stap voor stap controleformulieren om naar een digitale variant. We zitten nog in de testfase maar het gaat eigenlijk enorm soepel. Zowel aan de lijn als voor mij als supervisor werkt het al zoveel simpeler en effectiever. Iedereen is enthousiast.”

 

Waar zit de grootste vooruitgang?

“Ik denk aan de lijn dat het zoveel meer plezier oplevert. In plaats van gedoe. Neem een voorbeeld als het aantonen van coderingen. Om te bewijzen dat we die gecontroleerd hebben moeten we nu een codering uitknippen en handmatig ergens bewaren. Nu maken ze gewoon een foto aan de lijn en wordt exact opgeslagen wanneer die codering is vastgelegd – zo gedaan en perfect traceerbaar bij iedere audit dus.

Voor mij als supervisor scheelt het enorm veel dat ik iedere ochtend in een oogopslag kan zien hoe we ervoor staan op de belangrijkste controlepunten. Zijn er afwijkingen? Zijn er acties geweest? In het ochtendoverleg hebben we nu zo een printje paraat met de stand van zaken van de productie én de kwaliteit.

En de naslagwaarde is natuurlijk ook enorm. Nooit meer zoeken naar bewijzen, bij iedere audit de informatie paraat, nooit meer vragen over een onduidelijk handschrift. Er zijn zoveel voordelen.”

Iedere ochtend zie ik in een oogopslag hoe we ervoor staan. Dat scheelt enorm.

 

Merk je buiten het gebruiksgemak ook dat het makkelijker wordt om de kwaliteit te waarborgen?

“Zeker. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker om de normen mee te nemen in iedere controle. Nu verwachten we van de operators dat ze de normen kennen en altijd foutloos toepassen, maar in de praktijk kan het gewoon hectisch zijn en kun je fouten maken.

Met de digitale controles kun je dat makkelijk voorkomen door normen te koppelen aan de formulieren. Als een resultaat op de waarschuwingsgrens is kun je bijvoorbeeld een kleur instellen, zodat je weet: bij oranje moet ik actie ondernemen.

Verder zijn de uitslagen in de formulieren veel nauwkeuriger en betrouwbaarder en kan er gemakkelijk een trending gemaakt worden. Dus het is makkelijker daar de juiste conclusies aan te verbinden en de kwaliteit te verbeteren.”

Je kunt fouten makkelijker voorkomen. En doordat de uitslagen betrouwbaarder zijn kun je ook makkelijk een trending maken.

En hoe nu verder?

“De testfase gaat heel snel, we zijn bijna rond. We hebben momenteel wekelijks contact met Cierpa. Dan geven we input – en een week later kunnen we het systeem alweer testen.

Die samenwerking verloopt echt heel prettig, Cierpa denkt enthousiast en proactief mee. Het is heerlijk om een idee aan te dragen en er vervolgens een nog veel betere suggestie voor terug te krijgen! En dan komt er in de testfase ook nog zoveel enthousiasme terug uit het bedrijf. Het hele traject geeft me ontzettend veel energie. Ik kijk ernaar uit om dit uit te rollen naar andere ploegen en fabrieken!”

Cierpa OEE

Wil jij een vrijblijvende demo van onze software?

In een korte demo legt één van onze medewerkers jou graag uit hoe  Cierpa OEE werkt en hoe jij Cierpa OEE optimaal kunt inzetten in jouw organisatie

Bel met ons

Wil je graag een medewerker spreken?

010 261 4171
Mail ons

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord. (uiterlijk 2 werkdagen)

info@cierpa.nl

Vul dit formulier in, dan nemen wij contact met jou op.