5 Vragen aan uw verbeterconsultant

5 Vragen aan uw verbeterconsultant

Een externe verbeterconsultant kan uw verbetertraject begeleiden en zo een grote bijdrage aan uw succes leveren. Maar hoe kiest u de juiste consultant? 5 Vragen die u aan een verbeterconsultant moet stellen! 

 

Waar huurt u een verbeterconsultant voor in?

Een externe verbeterconsultant wordt ingezet om een verbetertraject, een verbeterproject of een verbeterteam te leiden binnen een organisatie. Kennisoverdracht is een belangrijk onderdeel van het werk van de consultant, zodat ook na het afronden van de opdracht het verbeteren binnen de organisatie doorgaat.

Voor meer inzicht in het proces dat de verbeterconsultant doorloopt kunt u de blogs Wat mag u verwachten van een verbetercoach en 13 Stappen voor de OEE verbetercoach lezen.

 Essentiële vragen voor de verbeterconsultant

 1. Wat is de passie van de consultant?

Nee, het gaat niet om zijn geliefde fietsrondje op zaterdagmorgen. Maar is de passie in zijn werk gericht op zijn eigen succes of dat van de klant? Heeft hij/zij plezier in verbeteren en het helpen van de klant? Dat is de juiste insteek.

2. Wat is zijn/haar plan?

Een voor de hand liggende vraag. De kunst is om erachter te komen of de consultant een verbeterfilosofie heeft en een daarop afgestemd pragmatisch draaiboek? Zeker wanneer er sprake is van meerjarige trajecten, dan is het van belang dat de consultant een duidelijk stappenplan heeft en niet ad hoc aan de slag gaat. Maar ook voor een kort traject is het raadzaam om planmatig te werk te gaan.

3. Hoe gaat de consultant de vereiste verbeterkennis overdragen?

Wanneer een verbetermethodiek of -route wordt geïmplementeerd, moet de klant wel getraind worden om de tools, methodes en routes te leren toepassen. Ook een gebruiksvriendelijk hulpmiddel als Cierpa Kaizen moet ingericht en toegelicht worden om er zeker van te zijn dat de klant uiteindelijk zelfstandig het maximale uit de software tool haalt. Vraag hoe de consultant dit gaat bewerkstelligen.

 4. Hoe wordt de kennis binnen de organisatie overgebracht en geborgd?

Niet alleen in de startfase maar zeker ook verder in het verbetertraject is het van groot belang dat de kennis niet beperkt blijft tot bepaalde personen en correct geborgd wordt. Vraag de consultant dan ook hoe dit gedaan zal worden.

 5. Wat is het verdienmodel van de consultant?

Werkt de consultant met uurtje-factuurtje (inspanningsverplichting), een vast bedrag voor een traject of is de vergoeding gebaseerd op behaalde resultaten (resultaatverplichting)? Er zijn vele mogelijkheden.

Realiseer u de gevolgen van het verdienmodel. Wanneer u focust op een bepaald resultaat, kan de consultant puur gaan voor scoren op dit punt, ten koste van andere resultaten. Op die manier wordt het zijn team, niet het uwe. Een vast bedrag voor een traject is erg vrijblijvend; wat doen zij er voor en met welk resultaat? Uurtje-factuurtje kan oplopen tot onverwachte bedragen en zou een traject alleen maar kunnen rekken.

Ons advies is dan ook: maak een combinatie van een vaste en een variabele vergoeding. Vraag bijvoorbeeld om een korting van 20% op het dagtarief, maar bied een bonus van 40% bij behaalde resultaten.

Zo kunt u het gesprek met de verbeterconsultant goed voorbereid aangaan. Wilt u advies over een geschikte verbeterconsultant die met Cierpa Software werkt? Wij kunnen u verschillende verbeterconsultants van harte aanbevelen! Lees meer in Cierpa & Consultants.

 

deel via

Cierpa Software maakt continu verbeteren bereikbaar voor iedere organisatie. Lean manufacturing scherpt het arbeidsproces op de werkvloer dusdanig aan dat u tot betere en snellere eindresultaten komt en verspilling in het bedrijfsproces ultiem wordt teruggedrongen. Met onze lean software voor bedrijven stuurt u dit voortdurende proces eenvoudig en snel zelf aan. Waar gewenst met ondersteuning van een van onze verbeterconsultants.

Technieken en methodes zoals 5S audit, Kaizen, OEE en het overkoepelende lean gedachtengoed staan aan de basis van onze software suite. Met Cierpa OEE, Cierpa Kaizen, Cierpa Quality, Cierpa Competence en Cierpa Assessment maakt Cierpa Software sneller verbeteren haalbaar voor ieder bedrijfsproces.

Blijf op de hoogte van nieuwe features, succesverhalen, tips & tricks
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief (verschijnt ±6 keer per jaar)